fredag 10 september 2010

Action

I dag blev det lite action i Frödinge. På uppmaning av daigspersonalen lämnade vi in tider på Edvin som var längre än vad våra arbetstider är. Vi ville lämna tidigare på förmiddagen. Det gjorde vi dels för att när vi lämnar klockan ett så är det mitt i Edvins sov tid. Oftast har han inte ro att sova när han kommer dit och innan hinner han inte för ska han hinna sova sina 1½ timmar så behöver han lägga sig halv elva om han ska få tid äta lunch när han vaknat. Jag har aldrig lyckats få honom somna halv elva... Dom dagarna när han inte sovit varken hemma eller på dagis däckar han när han kommer hem, han orkar inte en hel dag utan middagslur och ni kan ju alla förstå hur bra det blir när han somnar vid fyra på eftermidda´n... Han får inte i sig middag och är helt omöljlig att få i säng vettigt på kvällen vilket betyder att han är trött på morgonen och vaknar kanske inte förrän vid åtta... sen kan ni ju räkna ut hur enkelt det är att få honom att sova middag halv elva... Sen är ju cirkusen igång. Humöret är ju därefter oxå, han är ju skitslut hela tiden.
Men sen var det oxå så att andra på samma dagis har fått lov att lämna utanför deras arbetstider, vilket gör att man kan ju tycka att det borde vara lika för alla men pyttsan vad fel jag hade!!!
I dag fick jag ett telefonsamtal från den nya rektorn i omådet. Tio minuter lyckades jag hålla mig nåttsånär lugn men sen brast det. Enligt "regelverket" har vi inte rätt till dagis överhuvetaget eftersom det blir för få timmar om han bara ska vara från 13-15 och lämna tidigare kunde vi glömma för det är oxå utanför "regelverket"... Men för ända in i helvetsjävlaskit är dom helt jävla sinnesslöa? Vart tycker dom vi ska göra av pojken under tiden då? Pärakällaren är inte tillåtet har jag hört...
Men nu ska vi vara glada och tacksamma för dom har den enormt stora vänligheten att "göra ett undantag" så vi får ha pojken på dagis när vi arbetar... Men max 16 timmar i veckan för 15 är det minsta man kan ha... Däremot kunde vi fördela timmarna så som vi ansåg kändes bäst för oss. Så generöst. Hur faan vi än gör får vi två dagar i veckan där han inte får möjlighet att sova! Varför andra familjer får ha tider utanför arbetstiderna? Ja du... enligt den enormt trevliga och pedagogiska (not!) rektorn beror det helt enkelt på att hon är ny och kan inte riva upp gamla beslut MEN HON kommer minsan följa REGELVERKET! Men vi skulle vara medvetna om att vi är nu mer ett undantag... För vi har egentligen inte rätt till barnomsorg...
Vart går våra skattepengar? Till totalt inkompetenta jävla arslen som gör allt för att jävlas?

Jag kontaktade Anna Björklund som arbetar på samma arbetsplats som jag och sitter för sossarna i Barn och ungdomsnämnden i Vimmerby och berättade hur man blir bemött och hon lovade att forska lite i hur det får gå till. Trodde ALDRIG jag skulle säga detta men sossarna växer i mina ögon...

Tur att jag inte skulle ta blodtrycket idag för klockan hade nog slagit runt... Var lite lätt yr i huvet av ilska ett tag. Nu är det andra gången på mindre än 6 månader som vi blir särbehandlade av barnomsorgen i Frödinge. Det märkliga är att vi betalar vår faktura i tid och sköter allt sånt men när vi behöver nått, som vi vet finns för vissa andra så går det bara inte. Vi är inte tillräckligt "speciella"...

En sak är säker jag kan många svordomar och fula ord och är inte rädd att ta en konflikt när den dyker upp. Det är bättre att reda upp skiten med en gång än att gå och muttla bakom ryggen!
Nu börjar jag lugna mig, men jag känner att det behövs inte mycket för att få upp ångan igen.

Vore det inte för att vi tycker om personalen och för att Edvin gillar att gå till dagis borde man plocka bort honom därifrån och ha honom hemma eller på dagis i stan, men det gör väl ingen skillnad för det påverkar väl inte där man vill att det ska påverka. Vi gillar dagiset men inte skillnaden dom gör på folk och folk!

Inga kommentarer: