söndag 22 februari 2009

Snöig söndag

Idag har vi varit och tittat när brorsan och några till gasade med bilarna på sjön. Det var riktigt roligt. Jag fick åka med en tur, först med Sölve i hans Atos (jag var säker på att vi skulle välta hela tiden) sen med Rickard i hans folkracebil. Det var så jäkla kul! För den som aldrig sett en folkracebil invändigt kan jag berätta att den enda inredning som finns är en stol... där sitter den som kör. Jag fick snällt parkera min "lilla" bak på störtbågen och hålla i mig bäst det gick... Hej å hå vad det gick undan! Han kan verkligen köra bil fort min lillebror! Lite fegis är jag ju så köra vågade jag inte denna gång men om det inte är så många som kollar ska jag kanske köra nån annan gång....

I morgon ska vi börja inskolningen på dagis på lillskrutt. Lite tidigt kan tyckas men nu är det som det är. Har jag ingen dagisplats får jag inte stämpla, visst kunde jag tagit ut föräldraledigt men vi valde att göra på detta viset av olika anledningar. Som läget ser ut just nu så kommer han inte behöva vara mer än 15 timmar i veckan på dagis än på ett tag...
Jag har funderat lite på det där... Det är konstigt att det finns folk som alltid ska lägga sig i hur man väljer att göra med saker och ting när man har barn. Det verkar liksom som det är helt "lagligt" att tala om för andra hur man ska göra och varför. Jag läste i "föräldrar och barn" - tidningen där stod det hur man skulle dela föräldradagarna och vad som är bäst och hejåhå. Men är det inte upp till varje familj? Jag tycker man måste känna av själv vilket som passar ens egen familj det kan väl inte några "experter" sitta och säga? När mamman ska vara hemma och hur mycket pappan ska vara hemma, det måste man väl anpassa efter ens egna familjesituation! För oss passade det utmärkt att pappan var hemma i 6 månader, vi fick ta ut några fler dagar per månad av ekonomiska skäl men pappan har verkligen älskat att vara hemma så det var absolut värt det.
Nä, jag tycker man ska lyssna till den egna familjen och känna efter vad som passar den bäst!

Inga kommentarer: